Everyday life

GOOD VIBES AND CALORIES

God morgen i regnværet:) De som bor i Tromsø kan godt se at disse bildene ikke er tatt idag, for i dag er det grått og en smule vått ute, men det gjør strengt tatt ingenting. Vi har tross alt hatt nesten 2 måneder med sol denne vinteren. Viktig å ikke klage over ting man ikke rår over, slik som været, selv om man gjerne kan påpeke det litt iblant:)

Dagen idag går til litt jobb før trening og hygge med middagsbesøk i kveld. Mulig jeg lager en sunn taco bowl – legger ut på Insta story uansett:) Siden ryggen er skadet og jeg ikke trener like tungt som før har jeg redusert det totale kaloriinntaket en del. Trener fortsatt en god del, men overhode ikke like tungt som før. Derfor syns jeg det er viktig å tilpasse kostholdet etter treningsmengden/intensiteten. Der jeg tidligere har hatt et ca inntak på mellom 2500-3000 kalorier per dag må jeg nå justere ned avhengig hva jeg trener den dagen. Høres ut som mye styr for noen, men jeg syns det er veldig gøy å holde på med disse justeringene.

Trening, mat og ernæring er jo det jeg elsker å holde på med, det jeg er utdannet til og kan. Har ikke helt landet på et fast tall for inntak i denne vedlikeholdsperioden, men jeg er ganske fleksibel og har rom for justeringer i det daglige. Når man ikke skal konkurrere eller har et visst mål om vektøkning eller nedgang syns jeg ikke at jeg personlig behøver å forholde meg til en streng kostholdsplan. Det viktigste er at jeg får  i meg nok mat – riktig mat. Så da setter jeg som regel et ca kalorimål for dagen/uken og fordeler makronæringsstoffene i forskjellige mengder innenfor det totale målet.

Mulig dette ble litt for spesifikt for noen, men regner med det er ganske mange som kjenner seg igjen. Dette med mat er i konstant forandring, noen perioder ligger man høyere, andre lavere – dette er helt naturlig og slik det burde være i mine øyne. Så lenge du får i deg nok næring og møter målene dine er det absolutt innafor syns jeg. Pluss at mat skal være gøy! Jeg syns det er så trist å se at det fortsatt finnes folk som tror at man må spise kokt fisk og grønnsaker til alle måltider for å nå et visst mål. Misforstå meg rett, jeg spiser gjerne fisk og grønnsaker jeg også, men et variert og sunt kosthold trenger ikke være ensformig.

Vektnedgang, oppgang, vedlikehold – uansett hva målet ditt er – koker det nesten alltid ned til kaloriunderskudd eller overskudd. Ren matematikk.

Jobber fortsatt med å kartlegge hvordan en eventuell HOW TO MEALPREP video skal se ut og hva den skal ta for seg. Jeg tenker at jeg ikke vil legge inn fullt næringsinnhold, men kanskje en veiledende guide med anbefalt mengde kalorier til middag f.eks. Dette gjør jeg overhode ikke for å fremme kaloritelling eller lignende, men rett og slett fordi jeg vet at både jeg og mange av mine venner liker å vite sånn ca hva måltidene ligger på og ha en viss formening om hva man får i seg – slik at vi får i oss nok. Mat er viktig:)

Nok om det – ha en superfin dag fine mennesker:*

xoxo

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

%d bloggere liker dette: